Julkaistu Jätä kommentti

Maailma tarvitsee muodin hidastajia

"Die Welt braucht Slow Fashion."

Keskivertosuomalainen ostaa vuoden aikana 7,4 kiloa vaatteita ja 2 kiloa kodin tekstiilejä. Siihen määrään mahtuu esimerkiksi uusi T-paita vuoden jokaiselle viikolle ja lisäksi vaikkapa uusi lakanasetti. Vaatteiden ja asusteiden ostointoa ruokkii muodin markkinointi, joka synnyttää keinotekoisesti ja jatkuvasti uusia tarpeita. Pikamuodin tärkein tehtävä on olla haluttavaa, eikä muodin halpa hinta juuri pakota harkitsemaan valintoja. 

Pikamuoti on jo ultranopeaa

Voisi kuvitella, että tietämys ja keskustelun lisääntyminen ylikuluttamisen ympäristövaikutuksista jarruttaisi tuotanto- ja kulutustahtia, mutta muoti on päinvastoin kiihdyttänyt vauhtiaan. Vaatteiden myynti on peräti tuplaantunut 2000-luvun aikana ja tällä hetkellä rakettimaista kasvua tekee entistäkin nopeampi tuotantomalli, niin kutsuttu ultrapikamuoti. Ennen kuin monet meistä ovat edes ehtineet kuulla maailman suurimman ultrapikamuodin tuottajan nimeä, oli se jo saavuttanut maailman suurimman muotiverkkokaupan paikan.

Vanha tuttu pikamuoti kuukausittain tai jopa viikoittain uusiutuvine mallistoineen on jäämässä hitaaksi ja vanhanaikaiseksi, kun ultrapikamuotijätti tuo myyntiin jopa tuhat uutta tuotetta joka päivä ja tuottaa ne moninkertaisesti nopeammin. Se, mikä tänään tuoksahtaa potentiaaliselta uudelta trendiltä, on valmis vaate tai asuste jo viikon kuluttua. Kaikki tämä tarjotaan asiakkaalle nyt paljon entistäkin halvempaan hintaan. 

Ultrapikamuoti ei tavoittelekaan kestävyyttä, turvallisuutta tai hyvää käyttökokemusta, vaan tuote on täyttänyt tehtävänsä, kun se on ostettu. Elinkaarta ei suunnitella juuri ostotapahtumaa pidemmälle.

"Pikamuoti on jo ultrapikamuotia."

Elinkaaren pituudella on väliä

Joka kerta, kun poistamme tuotteen käytöstä ja ostamme tilalle uuden, kulutamme uudelleen valmistukseen käytetyt resurssit. Helpoin tapa keventää ympäristökuormaa on käyttää hankintoja pidempään ja harventaa uuden ostamista. Siitä huolimatta vaatteiden käyttökerrat ovat vähentyneet noin kolmanneksella tämän vuosituhannen aikana, ja samansuuntaista ”kehitystä” voi arvella tapahtuneen myös laukkujen, kenkien ja muiden asusteiden kohdalla. Lyhyen käytön jäljet eivät näy vain kasvavassa materiaalitarpeessa ja tuotannon päästöissä, vaan myös poistotekstiilien ja jätteen määrässä. 

Muodin nopeutuminen entisestään on surullista, huolestuttavaa ja kestämätöntä. Tämä hektinen maailma tarvitsee vastavoimakseen hidastajia, joiden tuominta pohjautuu kestävyyteen. Millaista siis on pikamuodin vastalääke?

"Hidas muoti on pikamuodin vastalaake."

Vastavoimana hidas muoti

Siinä, kun ultrapikamuoti perustuu ylivoimaiseen dataan ja ostokäyttäytymistä tutkiviin algoritmeihin, hidas muoti perustuu tavoitteeseen luoda tuote, joka vastaa todelliseen käyttötarpeeseen. 

MUUTElle hidastaminen on ydinarvo ja yhden ihmisen käsityöläisyritykselle luonnollinen tapa toimia. Laukkuvalikoiman jokainen tuote syntyy huolellisen suunnittelun tuloksena. Kokeilulle ja kokemukselle annetaan aikaa, jotta valmis tuote toimii odotetusti ja kestää pitkäaikaista käyttöä. 

"Hidas muoti toimii pikamuodin vastavoimana."
Laukuissa kestävyys on erityisen tärkeää, sillä valmistuksessa tarvitaan erilaisia materiaaleja ja työvälineitä ja rikkoutuneen laukun korjaaminen kotikonstein voi olla vaikeaa. 

Samat tuotteet säilyttävät ajankohtaisuutensa niin sesonkien, trendien kuin vuodenaikojenkin vaihtuessa ja valikoima kehittyy omaan luonnolliseen tahtiinsa kokemuksen ja kysynnän mukaan. Osaltaan mallistoon vaikuttaa myös materiaalien saatavuuden vaihtelu, sillä MUUTEn tuotanto toimii sopivien ylijäämämateriaalien saatavuuden ehdoilla.

"Hidastaminen on MUUTElle ydinarvo."
MUUTEn laukkuja ei tehdä liukuhihnatyönä, vaan laukuntekijä valmistaa jokaisen laukun erikseen asiakkaan tilauksesta. Valmistus kestää useamman viikon, sillä laadukasta laukkua ei tehdä hosumalla.

Kiireisessä maailmassa MUUTEn laukut tehdään ihmiseltä ihmiselle. Kun valmis tuote lähtee omistajalleen, sen tulee olla toimiva, kestävä ja tyylikäs -kaikkea tätä niin paljon, että siitä tulee pitkäikäinen ja rakastettu. 

Lähteet:

Tekstiilivirtaraportti 2021

Business Insider: How China’s most mysterious billion-dollar company, Shein, won over US teens and became TikTok’s most-hyped fashion brand

Ellen Mc Arthur Foundation: A New Textiles Economy: Redesigning fashion’s future

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *